ブータンにおける減災教育用VRコンテンツ


ブータンにおける減災教育用VRコンテンツ

大橋さゆり  太田拓  中川隆

本作はPCベースVR,HTC Viveを用いたブータンにおける減災教育用VRコンテンツである.ブータン国民の減災啓発を目的としており,ブータンで地震被害が集中している版築造建築屋内でバーチャルな地震体験が可能である.ブータン人がリアルに地震を体験可能な空間とその状況をデザインするため,いくつかの調査を行ない,得られた情報を元にVR体験デザインの詳細を設定した.オブジェクト群には物理演算を使用し,揺れによる家具の転倒等を表現している.他に,壁の崩壊や土埃などの地震表現を用いた.Viveの使用により体験者がVR空間内で自由に移動が可能となる.さらに,3台のViveトラッカーを両手と椅子に装着する仕様とし,身体とVR空間をシームレスに連結させることで実在感の強化を試みた.

 

A Virtual Reality Content for Disaster Mitigation Education in Bhutan

Sayuri OHASHI,  Taku OTA,  Ryu NAKAGAWA

This work is a VR content for disaster mitigation education in Bhutan using PC based VR, HTC Vive. We aim at disaster mitigation enlightenment of the people in Bhutan. In this content, they are possible to experience a virtual earthquake within the rammed earth building where earthquake damage is concentrated in Bhutan. We conducted a number of investigations to design the space and the situation where Bhutanese can experience realistic earthquakes. We set details of VR experience design based on the obtained information. Physical calculation was used for object groups, and it expresses the falling of furniture due to earthquake shaking. Earthquake expressions which a collapse on a wall and dust were also used. A player can move freely within the VR space by using Vive. In addition, three Vive tracker that can track real space are attached to hands and a chair, and it strengthens the sense of presence by seamlessly connecting within VR space.